دو روش تشخیص عینک دوچرخه سواری آفتابی استاندارد UV400

این روزها برای خیلی از دوچرخه سوار ها این موضوع جا افتاده است که در روز، بدون عینک آفتابی دوچرخه سواری نکنند و حتی این نکته را در مورد کودکان خود نیز رعایت می‌کنند. چرا که تأثیر استفاده از عینک آفتابی در سلامت چشم بیش از پیش معلوم شده است.

اما این مساله را باید توجه داشته باشید که ضرر استفاده از عینک آفتابی غیر استاندارد که از چشم در مقابل اشعه‌های UV (یا ماورای بنفش) تا 400 نانومتر (باصطلاح UV-400) محافظت نکند، بسیار بیشتر از عدم استفاده از عینک آفتابی است!

اگر عینک آفتابی کودک – و یا حتی عینک آفتابی خود – را از فروشگاه‌های معتبر و از برندهای مطمئن تهیه می‌کنید، احتمالا موقع خرید روی شیشه عینک میزان محافظت عدسی عینک آفتابی در مقابل نور آفتاب را ملاحظه کرده‌اید. معمولا برندهای مختلف، این کار را با استفاده از یک برچسب موقت انجام می‌دهند که روی آن عبارت UV-400 Protection درج شده است. و یا دفترچه‌ای داخل جعبه عینک وجود دارد که مشخصات فنی آن را درج کرده است که حتما باید آن را پیش از خرید مطالعه کنید تا از میزان محافظت در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب مطلع شوید.

اما راه‌های دیگری هم وجود دارد که شما می‌توانید از استاندارد بودن عدسی عینک آفتابی خود در مقابل اشعه ماورای بنفش آفتاب UV-400 مطلع شوید. ما در این نوشته 2 روش تشخیص عینک آفتابی استاندارد و تشخیص عملکرد آن در جلوگیری از اشعه مضر خورشید را توضیح داده‌ایم که یکی از این راه حل‌ها در منزل نیز قابل انجام است!

راه اول: مراجعه به اپتومتر که دستگاه یو-وی سنج (اسپکترومتر یا لنزمتر) داشته باشد.

بسیاری از اپتومترها یا بینایی سنج‌ها یا مطب‌های چشم پزشکی دستگاهی دارند که با استفاده از آن میزان محافظت عدسی عینک آفتابی در مقابل اشعه مضر آفتاب (UV-400) را اندازه گیری می‌کنند. این کار فقط چند ثانیه طول می‌کشد. معمولا هم هزینه‌ای بابت این کار از شما دریافت نمی‌کنند. تشخیص عینک آفتابی استاندارد که اشعه آفتاب را تا 400 نانومتر مسدود کند، با استفاده از دستگاه اسپکترومتر به راحتی قابل انجام است.

در برخی فروشگاه‌های عینک آفتابی نیز دستگاه یو-وی سنج وجود دارد که برای شما می‌توانند استاندارد بودن عینک آفتابی را بررسی کنند.

راه دوم: دو روش تشخیص عینک دوچرخه سواری آفتابی استاندارد: استفاده از اسکناس و چراغ قوه یو-وی

شاید برای شما دسترسی به اپتومتر برای اندازه‌گیری درجه محافظت عینک آفتابی‌تان در مقابل اشعه مضر آفتاب مقدور نباشد اما با این راه حل می‌توانید در خانه نیز این تست استاندارد بون را انجام دهید.

برای انجام تست یو-وی در خانه نیاز به یک چک پول و یا اسکناس و یک چراغ قوه UV دارید. چراغ قوه‌های UV برای بررسی اصلی و جعلی بودن چک پول‌های بانکی و اسکناس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی می‌توانید به جای چراغ قوه UV از دستگاه‌های تشخیص اصلی و جعلی بودن اسکناس که با اشعه ماورای بنفش کار می‌کنند نیز استفاده کنید.

گام اول) برای شروع تست، ابتدا چراغ قوه روشن را روی اسکناس بیاندازید تا بتوانید خطوط امنیتی موجود روی آن را مشاهده کنید.

گام دوم) حال، عینک آفتابی را روی اسکناس قرار دهید و نور چراغ قوه را از روی عدسی عینک آفتابی روی اسکناس بیاندازید. در این حالت اگر عدسی عینک آفتابی شما استاندارد باشد، دیگر نباید بتوانید هیچ کدام از خطوط امنیتی اسکناس یا چک پول را مشاهده کنید. چرا که عدسی عینک آفتابی همه اشعه UV را کنترل می‌کند.

چنانچه هنوز هم مقدار کمی از این خطوط امنیتی را مشاهده می‌کنید، یعنی عدسی عینک آفتابی شما به طور 100 درصد اشعه UV-400 را کنترل نمی‌کند و این به شدت خطرناک است.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نور این چراغ قوه را به طور مستقیم به چشم نتابانید. چرا که موجب آسیب جبران ناپذیر به شبکیه چشم می‌شود. همچنین از دسترس کودکان و اطفال نیز دور نگه دارید. همچنین چنانچه از قبل برای کودک خود عینک آفتابی تهیه کرده‌اید، بلافاصله یکی از تست‌های تشخیص عینک آفتابی استاندارد را برای او انجام دهید تا از سلامت و استاندارد بودن عینک آفتابی کودک خود مطمئن شوید.

برای خرید عینک دوچرخه سواری استاندارد از وبسایت رایان دوچرخ کلیک کنید.